Rambut Gugur Sampai Botak

Posted by: Unknown on Friday, October 03, 2014 Categories:
Assalamualaikum......

Entry pertama saya untuk bulan Oktober 2014 berkenaan "keguguran rambut sampai botak atau rambut menjadi nipis"....Apabila rambut dah menjadi nipis dan akhirnya jd botak ...bukan sahaja dah tak cantik, malah merbahaya. 


Jangan main-main dengan keguguran rambut yang banyak kerana boleh menyebabkan botak atau rambut menjadi nipis perlahan-lahan.  Tambah buruk kalau kulit kepala turut hadapi masalah kelemumur. Kelemumur juga boleh menambahkan lagi masalah rambut gugur akibat kulit kepala yang tidak sihat. Nak biar ia semakin menipis ataupun nk cari penyelesaian kepada masalah rambut gugur yang kronik?

Sebenarnya, masalah rambut gugur bukanlah perkara pelik. Ianya disebabkan beberapa faktor seperti di bawah:
1) Penurunan mendadak Estrogen selepas bersalin 
Kandungan Estrogen yang tinggi semasa mengandung menyebabkan pembentukan scalp rambut yang sihat dan ia mengunci akar rambut dengan kuat maka pertumbuhan rambut berlaku dengan baik. Tetapi sebaik sahaja bersalin penurunan kadar estrogen secara mendadak menyebabkan akar rambut longgar dan mudah gugur.
2) Pengambilan makanan berproses sebagai diet harian
Rambut juga seperti rumput hijau di padang, perlukan bekalan nutrient dan air yang cukup agar ia tumbuh subur. Pengambilan diet dengan makanan berproses menyebabkan badan kita sukar untuk menerima nutrient yang cukup untuk berfungsi. Otak akan menghantar gelombang untuk mengambil nutrient dari rambut kerana rambut secara amnya tidak mempunyai fungsi penting dalam meneruskan aktiviti harian. Kerana kekurangan nutrien seperti zinc, zat besi, protien dan lain-lain menyebabkan rambut kusam dan akhirnya gugur.
3) Stress
Stress memerlukan banyak B-complex, ia juga menyebabkan sekatan pada salur darah yang menyukarkan penyaluran nutrient kepada rambut.
4) Bahan kimia dalam produk rambut
Kebanyakan syampu di pasaran terhasil dari bahan kimia merbahaya yang merosakkan rambut. Macam-macam iklan yang kononnya nak luruskan lambut, lebatkan rambut, atasi rambut gugur dan produk ini dijual dengan harga yang murah. Hakikatnya, produk-produk ini mengandungi bahan kimia yang akan membuatkan rambut kita semakin rosak.
Untuk memastikan rambut yang sihat, pemakanan yang seimbang adalah perlu. Makanan untuk rambut yang sihat adalah makanan yang kaya dengan protein, Vitamin B Complex, Zink dan Vitamin C. Dan jika mengamalkan supplemen, pengambilan vitamin-vitamin di atas dan multivitamin akan membantu menghasilkan rambut yang sihat. Namun, pengambilan vitamin haruslah konsisten selama sekurang kurangnya 90 hari kerana sel dalam tubuh hidup antara 90 hingga 120 hari. Maka perlu masa untuk sel menerima dan menyerap dengan baik semua vitamin yang kita ambil.
SET PENJAGAAN RAMBUT


Nak tahu tak kenapa ramai terpikat ngan set penjagaan rambut shaklee ni....ha ini lah sebabnya....


♡ Bau die mmg memikat, semulajadi. 
♡ Mahkota kite ni jadi lembut beralun jer
♡ Selepas mandi kepaka rasa segar dan ringan
♡ Tiada lagi masalah kelumumur dan rambut gugur
♡ yg penting ianya semulajadi
♡ kelimumur pn takut nk dekat
♡ rambut sihat dan kuat


Haa..tapi tak best kan kalau tak ada testimoni dari customer yang terlebih dahulu menggunakan set penjagaan rambut shaklee.....Jom2 kita tengok...

                             TESTIMONI 1: Rambut semakin tebal

TESTIMONI 2 : RAMBUT KURANG GUGUR

Set penjagaan rambut ini boleh diambil bersama beberapa vitamin lain.....iaitu....

1) ESP : ESP adalah serbuk protin. Kekurangan protin menyebabkan pertumbuhan rambut menjadi perlahan. Pastikan bahawa anda makan cukup protein agarrambut anda tumbuh lebih cepat dan sihat. 

2) Bcomplex: Salah satu punca rambut gugur adalah disebabkan tekanan emosi. Bcomplex adalah vitamin anti stress yang membantu untuk memberi perasaan tenang. Kandungan utama vitamin B3 adalah berguna untuk membaiki aliran darahpada kulit kepala, vitamain B6 pulak untuk mengelakkan rambut dari gugur. Vitamin B12 juga memainkan peranan untuk elak rambut gugur. kesimpulannya kelebihan bcomplex sangat banyak untuk masalah rambut gugur. 

3) Zink:  Diet yang kurang zink boleh membawa kepada kelemahan sistem imun yang boleh menyebabkan keguguran rambut. Zink boleh memainkan peranan yang penting dalam modulation paras testosteron pada lelaki normal. (klik sini untuk mengetahui kebaikan zink untuk lelaki). Apabila hormon seimbang maka  risiko kehilangan rambut boleh dikurangkan. Zink boleh menguatkan folikel rambut anda dan boleh membantu mencegah beberapa jenis keguguran rambut. 

Sesiapa nak order atau nak keterangan lanjut, 
Boleh Hubungi :
Noraini Othman ( Aini )
Whatsapp 013-9213902
Fb: Damia Noraini
Fb page: EmpayarBerkat
Email: nor5181@yahko.com

No comments:

Post a Comment